Tips bij het maken van een nieuwe website

16 november 2019 | Leestijd 8 minuten

Je wilt een nieuwe website maar waar begin je en waar moet je op letten? Als je niet bekend bent met het ontwikkelen van websites dan lijkt een nieuwe website een onmogelijke te beklimmen berg. Toch valt dat mee en deze blog vertelt je waar je op moet letten. Als je van de verschillende punten die behandeld worden een checklist maakt dan is het realiseren van die nieuwe website ineens een stuk makkelijker.

Wat is het doel van de website?

De allereerste stap is bepalen wat het doel is van de website? Wat moet de website voor jou doen? En wie is de doelgroep? Als je kennis wilt delen dan heb je een andere opzet nodig dan wanneer je iets wilt verkopen? En als het doel verkoop is, dan zal een zakelijke doelgroep een andere benadering vragen dan jongeren.

Je moet deze vragen helder hebben voor je aan de slag gaat of een website bouwer gaat benaderen. Het is van invloed op welke techniek het beste past en je stuurt dat jij de website ontwikkelaar aan in plaats van andersom.

Welke techniek kies je voor de nieuwe website?

Websites kun je op meerdere manieren bouwen en per website verschilt het welke techniek het beste past. Grofweg kun je de technieken onderverdelen in WordPress, visual builders en statische websites. Ieder heeft zo zijn voor- en nadelen.

WordPress

WordPress is tegenwoordig het grootste platform en meer dan 30% van alle websites draait op WordPress. Het is een veelzijdig content management systeem waarmee je bijna altijd uit de voeten kunt. Ook als je een grote website hebt met veel data en complexe structuren of een webshop. WordPress biedt veel mogelijkheden, maar dat wil niet zeggen dat het altijd de best passende oplossing is. Het is relatief zwaar en er zijn goede alternatieven.

Squarespace en andere visual builders

Ga je zelf bouwen, en ben je geen ontwikkelaar, dan kun je naast WordPress ook kiezen uit andere platformen zoals Wix, Weebly, Squarespace of Webflow. Dit zijn allemaal platformen met visual builders. Dat betekent dat je met visuele blokken de website gaat maken, zonder dat je zelf code hoeft te schrijven. Webflow is relatief nieuw, maar technisch wel een de mooiste en beste van deze vier. Qua prijs liggen al deze platformen redelijk dicht bij elkaar in de buurt. Het voordeel van deze platformen is dat je niet om hoeft te kijken naar hosting. Dat is ook direct het nadeel, want anders dan bij WordPress heb je minder controle over de database en dus jouw data.

Old school statische websites

Er is nog een derde optie en dat is de old school statische website waar het web mee begonnen is. Dit type website bouw je op basis van HTML en CSS met misschien wat PHP en JavaScript. Een statische website is op het eerste gezicht lastiger op te zetten dan als Squarespace en ook WordPress. Aan de andere kant is een statische van zichzelf sneller en veiliger. Zeker als je een simpele website wilt hebben, dan is dit waarschijnlijk een uitstekende optie. Helemaal als je iemand hebt die je helpt met de opzet. Een statische website kan, afhankelijk van de opzet, ook bewerkelijker zijn in het onderhoud op het moment dat de website groter wordt. Als het even kan dan bouw ik het liefst statische websites, maar soms is een platform als WordPress praktischer.

Waarom content zo belangrijk is

Content is misschien wel het belangrijkste van de hele website, want daarmee vertel of verkoop je iets aan de bezoeker. Dat gaat van teksten tot afbeeldingen en video’s. En content is ook essentieel voor zoekmachines. Zonder content gaan zij geen bezoekers doorsturen naar jouw website, omdat ze niet weten wat de bezoeker aan jouw website heeft.

Teksten zijn misschien wel het lastigste onderdeel van de website. Je wilt mensen niet direct een heel boek geven waarin je vertelt wie je bent en wat je doet, maar je wilt wel dat mensen die meer willen weten die informatie eenvoudig vinden. Bij de structuur van de website zorg je daarom dat je op de landingspagina’s, zoals de home page, korte introducties geeft met de optie om meer te lezen.

Bijna iedere website maakt gebruik van afbeelding en als je die juist gebruikt dan versterkt het de website zowel visueel als functioneel. Je moet wel op een aantal dingen letten. Vermijd bij afbeeldingen bijvoorbeeld de standaard stock foto’s waar twee mensen samen vrolijk naar een computer kijken. Niemand gelooft het, het werkt niet en het verzwakt de website in plaats van dat het de website beter maakt. Werk daarom met originele afbeeldingen, illustraties en andere elementen die de inhoud van de website visueel ondersteunen. In deze blog lees je meer over afbeeldingen voor websites.

Vertel Google wat je doet

Wil je dat mensen jouw website bezoeken dan zul je die moeten optimaliseren voor zoekmachines. Zie Google daarom als een goede vriend van jouw website. Op het moment dat je gaat verhuizen dan vertel je vrienden waar je gaat wonen. Dat moet je dus ook bij Google doen. Dit gaat van de structuur van de website tot de teksten en van de afbeeldingen tot de links tussen jouw website en die van anderen.

En Google vindt het belangrijk dat jouw nieuwe website snel is. Let hier ook op als de website door iemand anders wordt ontwikkeld. Veel WordPress ontwikkelaars gebruiken namelijk standaard thema’s en plugins die regelmatig onnodig zwaar zijn, waardoor jouw nieuwe website traag is en “gestraft” wordt door Google.

Heb je al een bestaande website? Dan is het belangrijk dat de oude pagina’s naar de juiste pagina’s op de nieuwe website verwijzen, zodat mensen op de juiste plek landen. Dat is ook voor Google erg handig.

Je kunt in deze blog meer lezen over het optimaliseren van jouw website voor Google.

Waar moet je op letten bij het ontwerp van een nieuwe website?

Het ontwerpen van een website lijkt misschien makkelijk, maar ben je bekend met welke kleuren goed bij elkaar passen en hoe het zit met contrast? Je wilt tenslotte dat teksten op jouw nieuwe website goed leesbaar zijn, ook voor mensen die kleurenblind zijn. Dit heeft alles te maken met de toegankelijkheid van de website voor een zo groot mogelijke groep mensen.

Je wilt daarom kleuren die bij elkaar passen en voldoende contrast bieden. Maar houdt het aantal kleuren beperkt, zodat het geen kermis wordt. Denk bijvoorbeeld aan één primaire kleur en één of twee ondersteunende kleuren. Je kunt daarnaast spelen met verschillende tinten van een kleur, waardoor je meer variatie aanbrengt.

Wat voor kleuren geldt, gaat ook op voor lettertypes. Beperk het aantal lettertypes dat je gebruikt en speel met het gewicht (dikte) van de letters en de grote. Het brengt rust, overzicht en zorgt dat de website toegankelijk is. Ook voor mensen die kleurenblind zijn. Lees ook deze blog over toegankelijkheid.

Let bij het ontwerp van de website verder op overzichtelijkheid. Navigeer je makkelijk door de website heen? En is er voldoende witruimte? Bij witruimte gaat het om de ruimte tussen verschillende onderdelen op een pagina. Dit helpt de bezoeker bij het visueel scannen van de pagina en dus makkelijker vinden van informatie.

Een website zelf bouwen of laten bouwen?

De vraag wie gaat de website bouwen draait niet alleen om de techniek. Wil je een simpele website dan kun je dat relatief eenvoudig met Squarespace realiseren. Een nieuwe website is alleen meer dan het in elkaar klikken van visuele blokken. Denk alleen al aan het ontwerp en zoekmachine optimalisatie, zodat mensen je via Google kunnen vinden.

Moet een website meer zijn dan een plek waar mensen jouw contactgegevens kunnen vinden en wil je dat de website voor jou werkt, dan is het waarschijnlijk slim om die nieuwe website door een website ontwikkelaar te laten maken. Natuurlijk kost dat geld. Het is die investering alleen meer dan waard op het moment dat je met die website geld gaat verdienen.

Hoe kies je de juiste website ontwikkelaar?

Het kiezen van een website ontwikkelaar is niet makkelijk. Want hoe weet je of die persoon of dat bedrijf goed is in wat zij doen? En toch kun je eenvoudig een eerste beoordeling doen.

  1. Vraag welke nieuwe websites de ontwikkelaar recent heeft gemaakt. Bezoek die websites en kijk of je er eenvoudig de juiste informatie vindt. Is de website overzichtelijk? Hoe werkt de navigatie? Kijk ook of de website snel is en dan vooral op mobiel en zonder glasvezel.
  2. De tweede stap is een eerste technische beoordeling. En ja, dat kun je. Via Google Page Speed Insights kun je eenvoudig zien hoe Google de website beoordeelt qua snelheid. Via web.dev kijk je naar de snelheid en naar elementen als SEO en toegankelijkheid. Het laatste wordt overigens steeds belangrijker.

Er zijn nog steeds web ontwikkelaars die zeggen dat de scores van Google uit punt twee onzin zijn, maar dat zijn vaak niet de ontwikkelaars die een website maken die het beste werkt voor een bezoeker. Natuurlijk zijn die scores niet heilig, onthoudt alleen dat je wilt dat Google veel bezoekers naar jouw nieuwe website gaat sturen. Dus dan kun je Google maar beter tevreden houden en Google vindt het kennelijk wel belangrijk.

En nu aan de slag met die website!